2

Prejudis






Bila bercakap pasal prejudis,ianya tentang tohmahan yang bukan-bukan, tidak beralasan dan yang tidak kena pada tempatnya, lebih kurang stereotaip negatif terhadap sesuatu perkara atau subject.

Tiba-tiba subject entry kali ni nampak seperti serious dan berat kn? hikhikhik

Well, mungkin ramai yang tahu dan sedar topik yang agak hangat sejak dua menjak ni kan? Pasukan Red Warrior telah menjulang nama kelantan sebagai juara untuk piala malaysia 2010. Saya sebagai rakyat Kelantan harus lah bangga kan?. Dianggarkan 60 dari 90 ribu penonton/.penyokong di Stadium Bukit Jalil adalah dari penyokong Kelantan.. Semangat betol demo2..hahhaa

Walaupun saya ni bukan fanatik gile babas pasal bola ni. Tapi, memang saya layan bola samada pasukan luar negara or tempatan. tiap kali musim bola as example FIFA world Cup ker, memang akan ambik tau. Sometimes,layan lar walaupun just kat TV. *sambil melompat2 keriangan dan menjerit sampai sakit tekak ^__^". Tapi akan lebih bersemangat kalau Bola sepak tempatan yang main. Agak patriotik lah jugak, harus lah kan kalo nak bangga pon sekurang2 nya biarlah dgn kejayaan bangsa,negeri or ore2 kito sndiri. ye tak?

Cakap pasal piala malaysia Lately,memang lah saya folow dari awal... *awal ker? agak awal lar.. tapi tu pun sempat folow dari Kelantan lwan Selangor kat Shah Alam nun. haa..pasal ni la saya nak cakap pasal masalah prejudis ni. Dan apa yang menyedihkan tak pernah dengar lagi kat Malaysia ni tentang kes kematian disebabkan bola. Kat dada2 akhbar, berita kat tv melaporkan tentang berlaku satu kematian. Mangsa dikatakan sesak nafas dan meninggal dalam perjalanan ke Hospital. Memang lah orang yang nak meninggal akan sesak nafas terlebih dahulu. Tapi ada tak berita dan media masa memaparkan kisah sebenar.

Cerita ni saya dapat dari seorang kawan dan dari situ, saya mula mencari maklumat dan mengoogle, dan surfing2 kt laman sesawang yang berkaitan (napekah ayatku begitu kemelayuan kali ni?). Takkan nak percaya senang2 berita yang kita dapat kn?. Sesudah tu macam2 lah info yang saya dapat. Apa yang dapat saya kongsikan kat sini tentang seorang lagi kematian berlaku disebabkan pergaduhan (its not fair enuf to say that). sebab nya anda baca sendiri kat bawah nanti.
Dari maklumat yang saya perolehi lagi ada 2 kematian,. Entah betul entah tidak, anda baca dan pertimbangkan sendiri. Dalam Entri sebelum ni ada saya sertakan gambar seorang mangsa. Click here.

Pengakuan salah sorang penyokong lawan ketika kejadian berlaku

Saya pun tak faham lah apa yang menyebabkan prejudis yang melampau orang luar ( rakyat negeri lain) walaupun bukan semua lah kan. Kalo nak diikutkan memang lah penyokong Kelantan ada melakukan keganasan masa piala Malaysia 2009 dulu. Tu pun bukan semua yang buat hal, mungkin ade lar yang sekolah tak habis dan kurang kesedaran sivik. Or macam lah penyokong lawan kuar masuk stadium penuh supan suntun giteww~

Bak kata pepatah disebabkan nila setitik,rosak susu sebelanga, tapi ni bukan belanga dah..hahha seluruh rakyat kelantan kot di cop sebagai panas baran, ganas, jakun and so on.tapi kalau yang menuduh dan menghukum tu bagus sangat,diorang takkan cakap macam tu.

Pergi lah cari orang lain macam rakyat kelantan ni, bukan nak mengagungkan dan bukan nak menjatuhkan rakyat Kelantan. tapi seriously secara peribadi saya suka semangat rakyat Kelantan. Diorang (me jugak ore Kelantan ) memang mementingkan setiakawan,persaudaraan. Bila sesuatu topik melibatkan hak dan milik mereka sendiri, mereka akan mudah melenting (tak semua lar). So,jangan nak menghina dan mencabar. Jangan cari pasal la. Kalau tak.... baru hangpa,deme or korang tau langit tu tinggi ke rendah...hehehehewww~

“Sebelum ini, semua orang berkata senang untuk menghalang Kelantan. Anda hanya perlu membuat pemain Kelantan marah dan dilayangkan kad merah.

Petikan kata-kata jurulatih The Red Warrior(B Sathianathan) sumber

Sebenarnya saya nak kongsi kat sini, siapa rakyat Kelantan sebenarnya.(walaupun tak menyeluruh). So Inilah Imej rakyat negeri Cik Siti Wan Kembang.

Dimana Sultan menjadi Imam kepada rakyat-Nya. sumber

Dimana bendera dan surat khabar dijadikan sejadah, walau dimana pun berada dan macamana sukar, Allah tidak dilupakan. sumber

Dan tak lupa juga artist yang sangat prihatin terhadap isu ini.Be careful,ramai orang dari negeri Cik Siti Wan Kembang adalah peminat anda.

Akak Erra pon tak lepas menilai rakyat Kelantan. sumber


Tiba-tiba lepas makan habis semua idea hilang nak bloging lg.hahaha...

Masih lagi isu prejudis ni.. saya tertanya-tanya jika perkara ini diperbesar2-kan dan dikecam oleh beberapa pihak adalah disebabkan potilik atau sebaliknya? Walau apa pun saya tetap sayangkan Kelantan bukan kerana negeri sendiri, tetapi disebabkan Kelantan tidak membangun.(Insyaallah kurang dosa) Biarlah nampak seperti kampung,tak membangun and tak banyak hiburan (tak ada paggung wayang kot). Dan bagaimana Ketua negeri sentiasa bersama rakyat,memberi ceramah dan peringatan. Kerana itulah saya suka Kelantan,walaupun masih berlegar2 diperut Kuala Lumpur mencari rezeki, i'm pure Kelantese.Peace No War..

Apa-apa pun tahniah kepada Pasukan Red Warrior. Go MOre Kelate go More..

Barisan Pemain The Red Warrior.sumber

STATISTIK PERLAWANAN


Percubaan tepat : Negeri Sembilan (9) Kelantan (4)
Percubaan tersasar : Negeri Sembilan (3) Kelantan (4)
Sepakan sudut : Negeri Sembilan (2) Kelantan (11)
Sepakan percuma : Negeri Sembilan (17) Kelantan (18)
Offsaid : Negeri Sembilan (2) Kelantan (2)
Kekasaran : Negeri Sembilan (15) Kelantan (14)
Kad kuning : Negeri Sembilan (Mohd Shukor Adan, Mohd Firdaus Azizul, Mohd Alif Samsudin) Kelantan (Mohd Shakir Shaari)
Kad merah : Tiada bagi kedua-dua pasukan
Masa tambahan : Tujuh minit
Penguasaan bola : Negeri Sembilan (45%) Kelantan (55%)


Tengoklah sendiri Statistik ketika perlawanan berlangsung, Negeri Sembilan mengenakan 15 kekasaran berbanding 14 dari Kelantan. Kad Merah pun tak ada kan? tapi apa yang mengecewakan masih ada sebilangan penyokong The Red Warrior tidak ambil pusing dan masih lagi membuat perkara memalukan dan menjatuhkan nama Kelantan. lagi lah orang benci tau tak.adeiii...




Pic diculik dari sini





2 comments:

miera momo chan said...

ni baru betol mengulas sukan..apepon syabas! ayat anda memang kemelayuan ..hehe

call.me.xie said...

mira...aku sgt hepi ngn kejayaan red warrior. melayu sgt lh ayat aku neh. mcm jeruk dah jadi..kekeke
mcm keling....ntah ape2..ayat.
xper2.. one step to improve bahasa ibunda.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Back to Top